Vorming voor leerkrachten

In haar boek ‘Racisme: Over wonden veerkracht’ vraagt Naima Charkaoui zich af waarom er in het debat rond racisme zelden of nooit gepraat wordt over de ondersteuning van de slachtoffers. Haar boek geeft inzicht in de micro- en macro kwetsuren van racisme. Daarnaast biedt het handvaten om slachtoffers van racisme beter te begrijpen en te ondersteunen. School zonder Racisme nam dit merkwaardig boek als leidraad voor deze workshop.
Diversiteit is een onmiskenbare realiteit geworden. Wij willen ervoor zorgen dat diversiteit gezien wordt als een kracht en dat momenten van conflict een leerkans worden. In deze interactieve workshop bieden we schoolteams de tools aan om diversiteit op school en in de klas te kaderen, beter te begrijpen, en aan te wenden als positieve kracht.
Deze vorming heeft als doelstelling de waardering voor meertaligheid te vergroten en de vaardigheden in het omgaan met meertaligheid in de klas te ontwikkelen.
Other Talk wil mensen die zich tussen de tegenpolen van het debat bevinden weer bij de conversatie betrekken en verdere polarisering tegenhouden. Om dat doel te bereiken gaat Other Talk het gesprek aan in drie domeinen: het onderwijs, het middenveld en de media.
Scholen die oog hebben voor etnisch-culturele diversiteit slagen er beter in om de prestatiekloof tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond te verminderen, zo blijkt uit Vlaams onderzoek (2017) . In deze vorming verdiepen we ons samen in het onderzoek en de praktische implicaties voor jouw school.
Deze vorming/intervisie voor leerkrachten omvat uit het leven gegrepen casussen en uitwisseling van ervaringen, aangevuld met tips van educatieve medewerkers die dagelijks rond deze thema’s werken.
Op café, in de media of bij beleidsmakers hoor je straffe uitspraken. Maar kloppen ze ook? We illustreren de vorming met een boel cijfermateriaal, verhalen en alternatieve visies. Een vorming die diep durft vragen en niet snel tevreden is met een antwoord.

Volg een traject en krijg het Gouden label