“Van kleurenblind naar intercultureel”

Vlaams onderzoek (2017) toont aan dat scholen die oog hebben voor etnisch-culturele diversiteit er beter in slagen om de prestatiekloof tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond te verminderen. In deze workshop verdiepen we ons samen in het onderzoek en de praktische implicaties voor jouw school.

presentatie

Inhoud

Gelijke onderwijskansen voor ieder kind? In het Vlaamse onderwijs hebben leerlingen met een migratieachtergrond dubbel zoveel risico om later slechter te presteren op academisch vlak. In vergelijking met andere westerse landen heeft België de grootste prestatiekloof tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond. Dit ligt niet aan de individuele leerling, wel aan ons onderwijssysteem. Er is dus nog veel werk aan de winkel.  

Een school waar alle leerlingen evenveel kansen krijgen om goed te presteren is bovenal een school waar elke leerling zich thuis voelt. Een interculturele schoolcultuur is hierbij van belang. Dat blijkt uit een onderzoek van de KU Leuven in het kader van een Europees project, ‘Youth in Europe Study’ (YES!). Het onderzoek werd uitgevoerd bij meer dan 3000 leerlingen tussen 12 en 15 jaar en dat in 66 Vlaamse secundaire scholen.  

 

In deze workshop zoeken we samen een antwoord op volgende vragen op basis van jullie ervaringen op school en bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek:  

Wat is dat juist een interculturele schoolcultuur? Wat houdt dat in, ‘zich thuis voelen op school’? Hoe kan het beleid op school voor het juiste kader zorgen? Wat kan jij doen als leerkracht? 

In deze workshop zetten we de eerste stappen naar het creëren van een warm klimaat dat diversiteit op school en in de samenleving erkent en omarmt. De eerste stappen dus, in de richting van een interculturele schoolcultuur.  

 

(Meer weten over het onderzoek: ‘School Diversity Policies’, Celeste et al., 2017) 


Update COVID 19:
We kunnen, rekening houdend met de voorzorgsmaatregelen, Formule 1 van deze vorming op de school komen begeleiden. Als de omstandigheden het niet toelaten en we niet naar je school kunnen komen, kunnen we deze vorming ook online aanbieden.  

Doelgroep
Directie
Leerkrachten
Aantal deelnemers
Formule 1: onbeperkt / Formule 2: min. 8, max. 25
Duur
Formule 1: 1 uur / Formule 2: 2 uur
Methodiek

Je kan kiezen uit 2 formules

Formule 1: De presentatie “Van kleurenblind naar intercultureel” (en de mogelijkheid om vanuit het publiek vragen te stellen)   

Formule 2: De presentatie “Van kleurenblind naar intercultureel” (en de mogelijkheid om vanuit het publiek vragen te stellen), gekoppeld aan de interactieve werkvorm Privilege walk (geënt op het onderwijs) met nabespreking

Benodigdheden

Benodigdheden Presentatie (zonder Privilege Walk) Grote zaal, stoelen, computer met beamer en geluidsinstallatie, ev. een micro voor een groot publiek

Benodigdheden Presentatie met Privilege Walk Grote zaal, computer met beamer en geluidsinstallatie, stoelen, 5 tafels, flipovervellen 

Prijs
Formule 1: € 150 / Formule 2: € 240

Op onze pedagogische studiedag hebben we 4 keer deze workshop aangevraagd; op deze manier konden we het volledige schoolteam bereiken. Via de evaluatiebevraging bij alle aanwezige collega's kandideerden zich intussen meer dan 20 mensen om aan de slag te gaan rond diversiteit op onze school. Jullie workshop heeft duidelijk een gevoelige snaar geraakt

Hanne Thiré
Coördinator 3de graad bij Mater Dei-Instituut Brasschaat
Voorkeursdatums Volgorde
Voorkeursdatums (waarde 1)
Geef een aantal datums op in volgorde van voorkeur.
Korting

Volg een traject en krijg het Gouden label