Activiteiten voor leerlingen

Pedagogisch materiaal

Bedrijven die wereldwijd handel drijven, producten die duizenden kilometers afleggen voordat ze in onze winkels aankomen, mensen die migreren of zelfs op de vlucht slaan… wat heb ik daar nu mee te maken?

Workshop in de klas

Globalisering lijkt een ver-van-mijn-bed-show. Bedrijven die wereldwijd handel drijven, mensen die migreren of zelfs op de vlucht slaan… wat heb ik daar nu mee te maken? Veel, zo blijkt.

Workshop in de klas

"Vrouwen die voetballen zijn lesbiennes”, het is ‘weer eens’ een moslim die geweld heeft gepleegd... We zitten allen verstrikt in een web van vooroordelen en stereotypen, kunnen we er nog aan ontsnappen?

Workshop in de klas

“Vrouwen die voetballen zijn lesbiennes”, het is ‘weer eens’ een moslim die geweld heeft gepleegd... We zitten allen verstrikt in een web van vooroordelen en stereotypen, kunnen we er nog aan ontsnappen?

Workshop in de klas

‘Theater O’Kontreir’ en ‘School zonder Racisme’ presenteren u een stevig coherent educatief pakket om te werken rond intercultureel leren, vooroordelen en stereotypen.

Workshop in de klas

Wie ben ik? Wat maakt mij uniek? Wat maakt de klasgroep? En is er voldoende plaats voor mijn eigen identiteit binnen die klasgroep?

Workshop in de klas

Werken rond de vluchtelingenthematiek in de 1ste en 2de graad klinkt behoorlijk zwaar en complex. Vandaar dat we bewust kiezen voor een spel waarin de leerlingen in de schoenen komen te staan van een vluchteling.

Workshop in de klas

In deze dynamische workshop leren jongeren bewust en kritisch omgaan met de media. Want mediawijs zijn, wat is dat?

Workshop in de klas

Met dit spel tonen we de complexiteit aan waarmee vluchtelingen geconfronteerd worden. Jongeren én volwassenen gaan er soms maar al te vaak vanuit dat het allemaal profiteurs zijn die op het OCMW zitten. De realiteit is een stuk genuanceerder.

Workshop in de klas

Met dit spel tonen we de complexiteit aan waarmee vluchtelingen geconfronteerd worden. Jongeren én volwassenen gaan er soms maar al te vaak vanuit dat het allemaal profiteurs zijn die op het OCMW zitten. De realiteit is een stuk genuanceerder.

Pedagogisch materiaal

Net voor de zomervakantie kwam het debat rond de standbeelden in de publieke ruimte van Leopold II en andere koloniale figuren weer volop op gang. Wil je als leerkracht hiermee aan de slag in je les, maar weet je niet goed hoe? School zonder Racisme stelde een inspiratiegids op.

Ontmoeting

Tijdens deze ontmoeting maken de leerlingen/studenten kennis met iemand die naar België is gevlucht. Via deze getuigenis willen we de vluchtelingen- thematiek een gezicht geven.

Dagprogramma

Vanaf heden kan een bezoek aan het Fort van Breendonk meteen aansluitend gecombineerd worden met onze workshop Oogkleppen af! over vooroordelen.

Dagprogramma

Met dit dagprogramma nemen de leerlingen een duik in het multiculturele Molenbeek. We moedigen hen aan om vanuit de eigen ervaring een mening te vormen (of bij te sturen) over thema’s als de islam, diversiteit en de multiculturele samenleving.

Ontmoeting

Op elke school en in elke klas leven er vooroordelen over de verschillende onderwijsvormen. Organiseer daarom een Meet en Greet tussen klassen van diverse onderwijsvormen en werk zo impliciet aan die vooroordelen.

Workshop in de klas

Deze workshop/intervisie omvat uit het leven gegrepen casussen en uitwisseling van ervaringen, aangevuld met tips van educatieve medewerkers die dagelijks rond deze thema’s werken.

Dagprogramma

Waarom vluchten mensen? Hoe komt men in België terecht? Hoe kun je als vluchteling erkend worden? Wat is de Conventie van Genève? .... Op al deze vragen trachten we een antwoord te vinden via een dynamisch traject.

Workshop in de klas

Op café, in de media of bij beleidsmakers hoor je soms straffe uitspraken. Maar kloppen ze ook?
Een vorming die diep durft vragen en niet snel tevreden is met een antwoord.

Ontmoeting

Café Coloré is een bijzonder ontmoetingsmoment waarop studenten kennismaken met inburgeraars of cursisten Nederlands NT2.

Ontmoeting

Look alike is een ontmoetingsmoment tussen leerlingen uit het OKAN onderwijs en leerlingen uit het reguliere onderwijs. We gaan op zoek naar gelijkenissen en raakpunten tussen de leerlingen.

Volg een traject en krijg het Gouden label