Inleefspel: Op de vlucht 3e graad
In spelvorm leren leerlingen bij over de complexe realiteit waarmee personen op de vlucht geconfronteerd worden. Leerlingen ontdekken op welke drempels personen op de vlucht moeten kunnen stoten wanneer ze een nieuw leven bouwen in een onbekend land. Tijdens dit spel proberen we nuance te leggen in het gepolariseerde debat rond het thema vluchten in België. Leerlingen krijgen kennis aangereikt die hen kan helpen om later hun eigen mening over het thema te vormen.

Inhoud
In dit spel kruipt iedere leerling in de huid van een persoon op de vlucht. Tijdens acht ontmoetingen met andere spelers maak je kennis met de asielprocedure, opvangcentra, inburgering, illegaliteit, huisvesting, clandestiene tewerkstelling, vrijwillige terugkeer, uitwijzing, enz. Je komt dus in aanraking met verschillende obstakels die personen op de vlucht tegenkomen.
Tijds het spel leidt elke ontmoeting tot een stijging of daling op de “welzijnsbarometer”. Welke indrukken laten verschillende ontmoetingen achter? Welke ontmoetingen houden een helpen de hand in, en bij welke loop je met je neus tegen de muur. In dit spel worden de spelers voor moeilijke keuzes geplaatst…
Oké, dit was een spel… hoe zit het nu met de realiteit? Na het spel volgt een nabespreking waarbij we zoveel mogelijk willen vertrekken vanuit de verschillende personages die de leerlingen hebben gespeeld.
Hoe was hun confrontatie met de werkgever die hun overuren niet wou uitbetalen? Waarom kon die zich niet wenden tot de vakbond? Hoe was het om met verschillende mensen een huis te delen en nog steeds niet in staat te zijn om de huur te betalen? Op welke manier heb je iemand anders kunnen helpen?
Door de spelsituaties te linken aan de realiteit, krijgen leerlingen inzicht in de compexiteit waar personen op de vlucht vaak in terecht komen.
Dit spel is een creatie van integratiecentrum Foyer.
sterk interactief spel waarbij leerlingen/studenten in de huid kruipen van een vluchteling, gevolgd door een nabespreking waarbij we de confrontatie niet uit de weg gaan
bij voorkeur een groot klaslokaal met een drietal tafels (banken) en genoeg stoelen voor iedereen.
Voor de nabespreking kan een computer met beamer een meerwaarde zijn maar het kan zeker ook zonder.
Verwante modules
Volg een traject en krijg het Gouden label