Landen in Brussel – Dagprogramma
Vlaamse leerlingen komen in contact met Brusselse OKAN-leerlingen, en spelen samen een interactief stadsspel. In de namiddag gaan we met de Vlaamse leerlingen dieper in op vooroordelen rond Brussel en nieuwkomers.

We starten met enkele opwarmers om de jongeren los te krijgen. Dan volgt een wederzijdse kennismaking tussen de Vlaamse leerlingen uit het regulier onderwijs en jonge nieuwkomers van een Brusselse OKAN-klas. Tijdens dit moment zetten we vooral gelijkenissen in de verf en gaan we op zoek naar raakpunten.
Na de ontmoeting vormen we kleine groepjes die gemengd zijn samengesteld met Vlaamse leerlingen en jonge nieuwkomers. Ze doen een stadsspel waarbij ze op ontdekking gaan in Molenbeek en Brussel, en opdrachten uitvoeren waarbij samenwerking/teamwork de sleutel is. Zowel voor de Vlaamse jongeren als voor de jonge nieuwkomers wordt deze tocht een -vaak eerste- grondigere kennismaking met Brussel.
In de namiddag gaan we met de Vlaamse leerlingen uit het regulier onderwijs verder in op de ervaringen die ze opgedaan hebben tijdens het stadsspel. Dit gaan we doen startende vanuit hun invalshoek over Brussel, nieuwkomers en jongeren met een migratieachtergrond. Aan de hand van enkele methodieken leren ze het verschil tussen feiten en vooroordelen, onderzoeken ze waar vooroordelen vandaan komen en welk effect het gebruik van stereotiepe beelden kan hebben. Wat was hun beeld van Brussel voor het stadsspel en wat nu, hoe komt dat en waar kwam dat beeld vandaan? Wat onthouden ze uit hun ontmoeting met leeftijdsgenoten met een migratieachtergrond?
Kennismakingsmethodieken, interactieve stadszoektocht, nabespreking en workshop over vooroordelen en stereotypen.
Aangepaste kledij naargelang het weer.
Verwante modules
Volg een traject en krijg het Gouden label