Workshop in de klas

Vluchtelingenspel 1e/2e graad

Werken rond de vluchtelingenthematiek in de 1ste en 2de graad klinkt behoorlijk zwaar en complex. Vandaar dat we bewust kiezen voor een spel waarin de leerlingen in de schoenen komen te staan van een vluchteling.

vluchtelingenspel 1e graad

Inhoud

De klas wordt gesplitst in kleine groepjes. Vanaf nu is ieder groepje een familie op de vlucht. Bestemming: België.

Aan de hand van allerlei denk- en doe-opdrachten zullen de leerlingen aan den lijve ondervinden welke hindernissen en gevaren vluchtelingen moeten trotseren. De opdrachten in het spel zijn zeer gevarieerd en sluiten aan bij verschillende schoolvakken zoals Nederlands, Geschiedenis, Aardrijkskunde etc.

Verder zijn er enkele ludieke opdrachten voorzien die de problematiek makkelijker verteerbaar maken waardoor de leerlingen zich sneller openstellen.

Na het spel volgt er een nabespreking waar er ruimte is voor verdieping, reflectie en debat. Hierbij schuwen we niet de hete hangijzers maar willen we vooral zoveel mogelijk vertrekken van de ervaringen van de leerlingen. Om deze reden worden verschillende (neergeschreven) denkopdrachten, die tijdens het spel aan bod kwamen, pas besproken tijdens de nabespreking. Op deze manier wordt het spel sterker verweven met de nabespreking en kunnen we meer vertrekken vanuit de bevindingen van de leerlingen.

Ook goed om weten. We willen de leerlingen niet overstelpen met complexe theorie. De focus ligt op kennismaking met de vluchtelingenproblematiek en het belevingsaspect van de vluchteling. Het aanwakkeren van empathie staat hierbij centraal.

Wat als jij een vluchteling was?

In samenwerking met vluchtelingenwerk

Doelgroep
Eerste graad secundair onderwijs
Tweede graad secundair onderwijs
Aantal deelnemers
Min 8, max 25 deelnemers.
Duur
2 lesuren
Methodiek

Spel met allerlei denk- en doe-opdrachten, gevolgd door een interactieve nabespreking waarbij we zoveel mogelijk willen vertrekken vanuit de ervaringen en bevindingen van de leerlingen.

Benodigdheden

Bij voorkeur een groot klaslokaal met tafels (banken) en stoelen. Voor de nabespreking kan een computer met beamer een meerwaarde zijn, maar het kan zeker ook zonder.

Prijs
€125 + vervoersonkosten vormingswerker
Kernwoorden
Voorkeursdatums Volgorde
Voorkeursdatums (waarde 1)
Geef een aantal datums op in volgorde van voorkeur.
Korting

Verwante modules

Workshop in de klas

Wie ben ik? Wat maakt mij uniek? Wat maakt de klasgroep? En is er voldoende plaats voor mijn eigen identiteit binnen die klasgroep?

Ontmoeting

Tijdens deze ontmoeting maken de leerlingen/studenten kennis met iemand die naar België is gevlucht. Via deze getuigenis willen we de vluchtelingen- thematiek een gezicht geven.

Dagprogramma

Waarom vluchten mensen? Hoe komt men in België terecht? Hoe kun je als vluchteling erkend worden? Wat is de Conventie van Genève? .... Op al deze vragen trachten we een antwoord te vinden via een dynamisch traject.