Workshop in de klas

Vluchtelingenspel 3e graad

Met dit spel tonen we de complexiteit aan waarmee vluchtelingen geconfronteerd worden. Leerlingen ontdekken welke drempels vluchtelingen moeten overwinnen om een nieuw leven op te kunnen bouwen in een vreemd land. Tijdens dit spel proberen we nuance te leggen in het gepolariseerde debat rond vluchtelingen in België. Leerlingen krijgen kennis aangereikt waarna ze hun eigen mening kunnen vormen over het thema.

vluchtelingenspel

Inhoud

In dit spel kruipt iedere leerling in de huid van een vluchteling. Tijdens acht ontmoetingen met andere spelers maak je kennis met de asielprocedure, opvangcentra, inburgering, illegaliteit, huisvesting, clandestiene tewerkstelling, vrijwillige terugkeer, uitwijzing, enz. Je komt dus in aanraking met alle obstakels die vluchtelingen moeten trotseren en vooral: wat betekent het om je land te ontvluchten? Je vrienden en familie, noodgedwongen, achter te laten? …

Verder probeer je tijdens het spel zoveel mogelijk punten te vergaren om zo hoog mogelijk te scoren op de “welzijnsbarometer”. Maar is het wel zo gemakkelijk om je goed te voelen in je vel als vluchteling? Daar zal je wel snel achter komen want in dit spel worden de spelers voor moeilijke keuzes geplaatst…

Oké, dit was een spel… hoe zit het nu met de realiteit? Na het spel volgt een nabespreking waarbij we zoveel mogelijk willen vertrekken vanuit de verschillende personages die de leerlingen hebben gespeeld.


Hoe was hun confrontatie met de werkgever die hun overuren niet wou uitbetalen? Waarom kon hij zich niet wenden tot de vakbond? Hoe was het om met tien mensen een huis te delen en nog steeds niet in staat te zijn om de huur te betalen? Wat heb jij toen gedaan? 

Deze en nog vele andere spelsituaties proberen we te linken aan de echte realiteit. 
Op deze manier proberen we leerlingen bewust te maken van de complexiteit waarin vluchtelingen vaak terecht komen.

Dit spel is een creatie van integratiecentrum Foyer.  foyer


 

Eindtermen
politiek-juridische samenleving
socioculturele samenleving
socio-economische samenleving
Doelgroep
Derde graad secundair onderwijs
Aantal deelnemers
min. 8 max. 25 deelnemers
Duur
2 (les)uren
Methodiek

sterk interactief spel waarbij leerlingen/studenten in de huid kruipen van een vluchteling, gevolgd door een nabespreking waarbij we de confrontatie niet uit de weg gaan

Benodigdheden

bij voorkeur een groot klaslokaal met een drietal tafels (banken) en genoeg stoelen voor iedereen.
Voor de nabespreking kan een computer met beamer een meerwaarde zijn maar het kan zeker ook zonder.

Prijs
€ 190
Voorkeursdatums Volgorde
Voorkeursdatums (waarde 1)
Geef een aantal datums op in volgorde van voorkeur.
Korting

Verwante modules

Workshop in de klas

Werken rond de vluchtelingenthematiek in de 1ste en 2de graad klinkt behoorlijk zwaar en complex. Met het vluchtelingenspel worden leerlingen op een laagdrempelige manier aan het denken gezet. In een interactieve nabespreking kunnen ze al hun vragen kwijt.

Ontmoeting

Tijdens deze ontmoeting maken de leerlingen/studenten kennis met iemand die naar België is gevlucht. Via deze getuigenis willen we de vluchtelingen- thematiek een gezicht geven.

Dagprogramma

Waarom vluchten mensen? Hoe komt men in België terecht? Hoe kun je als vluchteling erkend worden? Wat is de Conventie van Genève? .... Op al deze vragen trachten we een antwoord te vinden via een dynamisch traject.

Volg een traject en krijg het Gouden label