Workshop in de klas

Wie ben ik? En wij?

Wie ben ik? Wat maakt mij uniek? Wat maakt de klasgroep? En is er voldoende plaats voor mijn eigen identiteit binnen die klasgroep?

Foto: Wie ben ik? En wij?

Inhoud

Identiteit is een ‘hot topic’ maar roept vele vragen op. Om zich te kunnen inbeelden in de situatie van iemand anders, is het belangrijk om eerst bewust te zijn van je eigen situatie en identiteit.

Deze workshop legt het fundament om later diepgaander te spreken over vooroordelen en discriminatie. In deze workshop gaan leerlingen in dialoog over gevoelige thema’s en zo werken we aan een veilig klasklimaat.

De workshop is uitgewerkt in samenwerking met de Universiteit Amsterdam (Cultural Psychology). universiteit Amsterdam

Eindtermen
gelaagdheid identiteit
sociaal-relationele competenties
mechanismen van vooroordelen
stereotypen en machtsmisbruik
constructief omgaan met diversiteit
burgerschapscompetenties
Doelgroep
Eerste graad secundair onderwijs
Aantal deelnemers
Min 8, max 25 deelnemers
Duur
2 lesuren
Methodiek

Interactieve vorming met film- en fotomateriaal waarbij we zo nauw mogelijk aansluiten bij de leefwereld van de leerlingen/studenten én de confrontatie niet uit de weg gaan.

Benodigdheden

Beamer, computer en geluidinstallatie.

Prijs
€125 + vervoersonkosten vormingswerker
Voorkeursdatums Volgorde
Voorkeursdatums (waarde 1)
Geef een aantal datums op in volgorde van voorkeur.
Korting

Verwante modules

Workshop in de klas

Werken rond de vluchtelingenthematiek in de 1ste en 2de graad klinkt behoorlijk zwaar en complex. Vandaar dat we bewust kiezen voor een spel waarin de leerlingen in de schoenen komen te staan van een vluchteling.

Workshop in de klas

Je knappe buurvrouw blijkt een seriemoordenaar te zijn, het is "weer eens" een moslim die geweld heeft gepleegd... We zitten allen verstrikt in een web van vooroordelen en stereotypen. Kunnen we er nog aan ontsnappen?

Ontmoeting

Look alike is een ontmoetingsmoment tussen leerlingen uit het OKAN onderwijs en leerlingen uit het reguliere onderwijs. We gaan op zoek naar gelijkenissen en raakpunten tussen de leerlingen.

Volg een traject en krijg het Gouden label