Save the date!

Lerarendag 28 februari 2018

We starten met een lezing Van Kleurenblind naar Multicultureel van prof. Jozefien De Leersnyder (KU Leuven en Universiteit Amsterdam) over het positief effect op de schoolresultaten van een schoolklimaat dat diversiteit herkent en omarmt.
Daarna geven we toelichting bij ‘de scan’ en de ervaringen ermee.
Je kan ook even proeven van ons gloednieuw dagprogramma ‘Antwerpen Divers’.
Plaats: Atlas Antwerpen (vlakbij station Antwerpen Centraal)
Meer info over deze boeiende lerarendag volgt.

Nieuw dagprogramma: Antwerpen Divers

Met dit dagprogramma nemen de leerlingen een duik in de multiculturele Antwerpse Noordwijk. Ze ervaren de diversiteit van een grootstad.
We moedigen hen aan om vanuit de eigen ervaring een mening te vormen over thema's als superdiversiteit en hoe samenleven in diversiteit.

“Belgische jongeren en de islam? Hoe zit dat nu precies?”

van Hicham Abdel GAWAD(1) is een interessant, boeiend en moedig boek. Montasser Alde’emeh omschreef het als “het verplichte boek”.(2)

Deel jouw migratie- of vluchtverhaal!

Tijdens de 11.11.11 -campagne van 2017 staan de thema's migratie en vluchtelingen centraal. Met allerlei positieve acties naar burgers, overheid, scholen en andere instellingen streven 11.11.11 en zijn partners tijdens de campagne van 2017 naar een groter draagvlak voor migratie.

Buitengewone wereldburgers: wereldburgerschapseducatie in jouw BuSO school.

De wereld komt de klas binnen via leerkrachten en leerlingen. Ze horen en zien veel. Sommige leerlingen hebben in hun jonge leven al veel meegemaakt. In een klas zitten leerlingen met een heel verschillend wereldbeeld. Ze proberen elk op hun manier vat te krijgen op de wereld rondom hen. Wereldburgerschapseducatie kan je leerlingen hierbij helpen.

Gezocht: gemotiveerde externe Educatieve Medewerkers

Voor haar workshops en dagprogramma rond het thema 'vluchtelingen' in het secundair onderwijs zoekt School zonder Racisme externe educatieve medewerkers.

Geïnteresseerd?
Stuur onderstaand formulier naar katrien@schoolzonderracisme.be of naar School zonder Racisme, Hovenierstraat 82 1081 Brussel

Formulier

Lerarendag 10 februari 2017

De aanslagen van 22 maart herdenken?
Waarom en hoe?

Deze vragen vormden het uitgangspunt van de lerarendag van School zonder Racisme van 10 februari 2017.
De voormiddag bracht een goed evenwicht tussen het theoretische kader rond het radicaliseringsdebat met dr. Stijn Sieckelinck (Universiteit Utrecht) en een aantal ‘good practices’ anderzijds.
In de namiddag werden de deelnemers aan het werk gezet in workshops en kregen ze concrete tools mee om ook in ieders schoolspecifieke context aan de slag te gaan.

Vormingsaanbod religieuze identiteitsontwikkeling

CIET, Centrum voor Islamitische Educatie de Toekomst, ontwikkelde met steun van de Vlaamse overheid een vormingsaanbod rond de religieuze identiteitsontwikkeling van moslimjongeren.

Stereotiep Zwerfgoed, wat doen we ermee?

Een missiespaarpot aan de kassa, een vintage affiche met indianen op, stereotiepe stripfiguren, Zwarte Piet en de Noirauds… ORBIT vzw en School zonder Racisme vzw noemen deze voorwerpen 'zwerfgoed': erfgoed dat stereotiep is over andere culturen en dat soms nog ergens opduikt, bijvoorbeeld bij oma op zolder.

Workshop ‘Media & beeldvorming’

In deze nieuwe en dynamische workshop van 2 lesuren leren jongeren bewust en kritisch omgaan met de media. Daarvoor bundelen Kif Kif en School Zonder Racisme hun expertise.

Wat mag je verwachten?

Pagina's