Nieuwe Workshop: Speeltjes van de globalisering

Globalisering lijkt een ver-van-mijn-bed-show. Bedrijven die wereldwijd handel drijven, mensen die migreren of zelfs op de vlucht slaan… wat heb ik daar nu mee te maken? Veel, zo blijkt.

Nieuwe workshop: Wie ben ik? En wij?

Oeps, wat heb ik nu gezegd? Wat vinden de anderen nu van mij? Wie ben ik en wie zijn wij? Had ik niet beter iets anders gezegd? Telt mijn mening echt?
Als je het over gevoelige thema's wil hebben in de klas, dan is een veilig klasklimaat een absolute voorwaarde. Een klimaat waar ieders mening en identiteit telt en gewaardeerd wordt.

21 maart: Unite People

unite people

Ga de uitdaging aan!


21 maart is de internationale dag tegen racisme en discriminatie.

Toon met een ludieke actie dat je werk maakt van een school waar iedereen zich thuis voelt.
Toon dat je geen racisme en discriminatie wil.


Verslag Lerarendag woensdag 28 februari

Van kleurenblind naar multicultureel

Of hoe de schoolcultuur het verschil maakt

Nieuw dagprogramma: Antwerpen Divers

Met dit dagprogramma nemen de leerlingen een duik in de multiculturele Antwerpse Noordwijk. Ze ervaren de diversiteit van een grootstad.
We moedigen hen aan om vanuit de eigen ervaring een mening te vormen over thema's als superdiversiteit en hoe samenleven in diversiteit.

“Belgische jongeren en de islam? Hoe zit dat nu precies?”

van Hicham Abdel GAWAD(1) is een interessant, boeiend en moedig boek. Montasser Alde’emeh omschreef het als “het verplichte boek”.(2)

Deel jouw migratie- of vluchtverhaal!

Tijdens de 11.11.11 -campagne van 2017 staan de thema's migratie en vluchtelingen centraal. Met allerlei positieve acties naar burgers, overheid, scholen en andere instellingen streven 11.11.11 en zijn partners tijdens de campagne van 2017 naar een groter draagvlak voor migratie.

Buitengewone wereldburgers: wereldburgerschapseducatie in jouw BuSO school.

De wereld komt de klas binnen via leerkrachten en leerlingen. Ze horen en zien veel. Sommige leerlingen hebben in hun jonge leven al veel meegemaakt. In een klas zitten leerlingen met een heel verschillend wereldbeeld. Ze proberen elk op hun manier vat te krijgen op de wereld rondom hen. Wereldburgerschapseducatie kan je leerlingen hierbij helpen.

Gezocht: gemotiveerde externe Educatieve Medewerkers

Voor haar workshops en dagprogramma rond het thema 'vluchtelingen' in het secundair onderwijs zoekt School zonder Racisme externe educatieve medewerkers.

Geïnteresseerd?
Stuur onderstaand formulier naar katrien@schoolzonderracisme.be of naar School zonder Racisme, Hovenierstraat 82 1081 Brussel

Formulier

Lerarendag 10 februari 2017

De aanslagen van 22 maart herdenken?
Waarom en hoe?

Deze vragen vormden het uitgangspunt van de lerarendag van School zonder Racisme van 10 februari 2017.
De voormiddag bracht een goed evenwicht tussen het theoretische kader rond het radicaliseringsdebat met dr. Stijn Sieckelinck (Universiteit Utrecht) en een aantal ‘good practices’ anderzijds.
In de namiddag werden de deelnemers aan het werk gezet in workshops en kregen ze concrete tools mee om ook in ieders schoolspecifieke context aan de slag te gaan.

Pagina's