Brussel Anders Bekeken: Samenleven in diversiteit

VOET: socioculturele samenleving, socio-economische samenleving

Met dit halve dagprogramma nemen de leerlingen een duik in het multiculturele Molenbeek. Ze ervaren de diversiteit van een grootstad. We moedigen hen aan om vanuit de eigen ervaring een mening te vormen (of bij te sturen) over thema’s als de islam, diversiteit en de multiculturele samenleving.

  1. We starten de dag met een interactieve zoektocht. Met behulp van tablets spelen de leerlingen een spel in de wijk. Doorheen dit interactieve spel maken ze kennis met Molenbeek, de bewoners en de organisaties die er actief zijn.
  2. Nadien verwerken we al die opgedane ervaringen en informatie in een debat met de leerlingen. Dit debat word ondersteund en gestuurd door middel van korte filmfragmenten waarin Molenbekenaren(leeftijdsgenoten, een schepen, de politiecommissaris, huismoeders, een huisdokter, enz.) in interviewvorm aan het woord komen. Op deze manier krijgt ook de buurt een stem in het debat!


    Praktisch

    Duur: een halve dag

    Methodiek: interactieve zoektocht met behulp van tablets in Molenbeek, debat d.m.v. korte opgenomen interviews met inwoners van Molenbeek

    Doelgroep: 2de en 3de graad SO + hoger onderwijs (wij werken steeds op maat van de doelgroep)

    Aantal deelnemers: min. 8 max. 25 deelnemers

    Prijs : € 180

    Promoties: klik hier en ontdek of er op dit moment promoties mogelijk zijn.

    Wil je deze workshop boeken?: Stuur een mail naar info@schoolzonderracisme.be .

    In Molenbeek

    Voor een goede voorbereiding of degelijke nabespreking kan je je laten inspireren door ‘In Molenbeek’ van Hans Vandecandelaere. In dit boek brengt de auteur een verhaal over het mozaïek en de dynamiek van culturen, religies, veiligheid, trendy kanaalherbestemming, sluikstort, onderwijs, nieuwe Vlaamse migranten, armoede ...
    Meer info