De vluchtelingenproblematiek in de taallessen

Nederlands

Charles DUCAL, Vluchtelingen

De toenemende dodentol aan de buitenmuren van Fort Europa schokt de publieke opinie diep. Dichter des Vaderlands Charles Ducal heeft het in dit drieluik dat hij componeerde in juni 2015 niet over mensensmokkelaars, maar richt de lamp op onze beschaving. Recht op migratie is een fundamenteel mensenrecht. In theorie. Elke verdronkene – horen we het? – is een schreeuw om minder eigenbelang en meer geweten. Beklijvend! Met pedagogische piste.

De vluchtelingenstroom stoppen is de oorlog stoppen (.) (!) (?)

Klasdebat: "Moeten we militair tussenbeide komen in Syrië?"
Aan de hand van uiteenlopende persartikels bereiden de leerlingen in verschillende groepen het debat over het item voor en gaan nadien eventueel over tot een actie.

Engels

Warsan SHIRE, Hope

Gedicht van de Keniaanse dichteres met pedagogische piste en verwijzing naar Youtube filmpje met Benedict Cumberbach.

Frans

Les refugiés en quatre chansons françaises.

Georges Brassens, Bernard Lavilliers en Tiken Jah Fakoly belichten elk een ander aspect van “le réfugié”. Met "pistes pédagogiques".