Homoseksualiteit

Homoseksualiteit

Het artikel ‘Gevolgen van homofobie’ in Klasse geeft goed aan dat homofobie een belangrijk item is om op school te bespreken.
Homoseksualiteit bespreekbaar maken in de klas en in de schoolomgeving laat jongeren in contact komen met het onderwerp en zorgt voor meer kennis, begrip en verdraagzaamheid.

Çavaria bieden heel wat materiaal aan op niveau van de leerlingen.

De bundel ‘Alles wat je al wilde weten over holebi’s’ toont heel wat facetten van homoseksualiteit en homofobie. ‘Bank vooruit!’ geeft dan weer concrete methodieken aangepast aan de verschillende graden.

Om je een idee te geven, stellen we je twee methodieken voor uit de bundel ‘Bank vooruit!’.

Leila vertelt, Senne vertelt
In deze methodiek wordt het woord gelaten aan Leila en Senne, twee holebi-jongeren. Hun getuigenis is verweven met enkele oefeningen of vragen voor de leerlingen. Op deze manier leren ze meer bij over het thema van seksualiteit maar kunnen ze zich ook inleven in de situatie van Leila en Senne.
Deze methodiek wordt aangeraden voor jongere leerlingen als een kennismaking met het thema. De volledige methodiek met de bijlagen voor leerlingen en leerkrachten is te vinden op blz. 21 in de bundel.

Schaap vooruit
Deze methodiek is een erg goed uitgewerkt bordspel. De leerlingen gaan op verschillende manieren dieper in op het thema van homoseksualiteit. In het bordspel komen kennisvragen voor, maar ook inleefvragen, stellingen, nieuwsberichten, … Het doet leerlingen nadenken over hun eigen meningen en uitspraken. Het is een fijne, en laagdrempelige manier om het thema aan te pakken in klas.
Deze methodiek is eerder voor de hogere graden uit het middelbaar. Het spel en het bijkomende materiaal is te vinden op blz. 29 in de bundel.

Verdere info:
Merhaba vzw is een organisatie die zich inzet voor holebi’s, met speciale aandacht voor holebi’s met roots in Noord-Afrika en het Midden-Oosten.