Interessant materiaal ter ondersteuning dat je kan downloaden.

What's in a name?

Een duidelijke oplijsting van de begrippen migrant, vluchteling, asielzoeker, regularisatie, mensenhandel... enz.: in “Meer dan een nummer” – educatieve toolkit rond asiel en migratie in Europa.
http://www.unhcr.org/numbers-toolkit/Manuals/NJN-FINAL-NL.pdf p. 9 – 10

Wat is een vluchteling?

Op deze website vind je de handleiding met pedagogische en didactische ondersteuning

  • de serie brochures "Wat is…? - een niet begeleide vluchteling, een vluchteling, Dublin, resettlement

http://www.vluchtelingenwerk.be/sites/default/files/WatIsEenVluchteling-...

  • de serie: “ Verhalen “: echte verhalen van mensen op de vlucht en hun begeleiders in België.

http://www.vluchtelingenwerk.be/verhalen

Tip van SZR:
Geef de leerlingen de verantwoordelijkheid om zelf na te gaan welk materiaal hen interesseert om ermee aan de slag te gaan (bestellen, downloaden, creatieve verwerking, een uiteenzetting geven enz...)


Game: Lukt het jou om Europa binnen te komen?

Je moet weg uit Syrië, je bent in gevaar!
De vluchtroute van jongeren in game-vorm.
Deze website van de Evangelische Omroep* uit Nederland legt jongeren in game-vorm de gevaarlijke route uit vanuit Syrië naar Europa. Je hebt telkens de keuze tussen twee opties (meisje/jongen; route over land/over zee; smokkelaar/valse papieren...). Er wordt uitleg verschaft met cijfers, kaarten, en beeldmateriaal. Het hele web van smokkelroutes wordt blootgelegd. De belangrijkste knooppunten op de route worden met beeldmateriaal geïllustreerd. (*De Evangelische Omroep is een caritatieve organisatie. Zij roept op haar site via het initiatief “Metterdaad” op om geld te doneren voor de vluchtelingen.)
http://vluchtelingen.eo.nl


Ik ben eindelijk in België aangekomen. Wat nu?

De asielprocedure uitgelegd in een notendop in “Wat is een vluchteling” van Vluchtelingenwerk http://www.vluchtelingenwerk.be/sites/default/files/WatIsEenVluchteling-...

Tip van SZR
Onder ons vakoverschrijdend materiaal vind je ook werkbladen om de leerlingen zelf opzoekwerk te laten verrichten rond de asielinstanties in België. Een aanrader als voorbereiding op een daguitstap met SZR "Brussel Anders Bekeken Vluchtelingen".


Een stripverhaal


"Là où vont nos pères" van SHAUN TAN is een woordenloos stripverhaal dat in alle lessen moderne talen kan gebruikt worden. Pedagogische pistes voor het gebruik van het stripverhaal vind je op http://www.globaleducation.ch/globaleducation_fr/resources/MA/La_ou_vont...

Interactieve kaart: de dodentol.

“Our message is blunt: migrants are dying who need not. It is time we use evidence to engage the world to stop this violence against desperate migrants” (IOM Director General, William Lacy Swing).
De IOM (International Organisation for Migration) wil via haar "Missing Migrants Project" vooral de nadruk leggen op de zware dodentol die de vluchtroutes eisen.
Op de site vind je een interactieve kaart die de dodentol in kaart brengt. De site biedt ook ander interessant cijfermateriaal. Prima visuele voorstellingen.
http://missingmigrants.iom.int

VRT Reportage :”Op de vlucht.”

Journalist Jens Franssen is op bezoek in Ras al-Ayn, een dorp in Noord-Syrië en journalist Majd Khalifeh trekt mee undercover met een mensensmokkelaar. Het verhaal van Ysra (17) en Yazan (26) uit Syrië wordt gebracht door journalist Steven Decraene.
http://opdevlucht.deredactie.be/verhaal/het-spoor

Meer dan een nummer

Educatieve toolkit rond asiel en migratie in Europa met
✓ sleuteloefeningen

  • asiel en migratie begrijpen
  • een mening vormen over integratie, identiteit en racisme

✓ themaoefeningen

  • arbeid en migratie
  • niet-begeleide minderjarigen
  • migratie en asiel in de media
  • mensenhandel en mensensmokkel

http://www.unhcr.org/numbers-toolkit/Manuals/NJN-FINAL-NL.pdf p. 9 – 10


Wij worden overspoeld! Wij worden overspoeld? Cijfermateriaal

✓ UNHCR - the UN refugee agency geeft talrijke cijfers over de wereldwijde verspreiding van het vluchtelingenprobleem.
http://www.unhcr.org/pages/49c3646c23.html
http://www.unhcr.org.uk/about-us/key-facts-and-figures.html

Trends at a glance (Engels): de rijke industrielanden en vluchtelingenopvang

Report May 2015: developing countries host 80 % of refugees (Engels)

Tip van SZR :
Collega’s wiskunde ontwikkelen samen met de leerlingen grafieken om de "facts and figures" aanschouwelijk voor te stellen.

Fort Europa?

Simulatiespel van Vredescentrum voor de derde graad. Leerlingen worden geconfronteerd met de complexiteit van het Europese asiel- en migratiebeleid.
Na een inhoudelijk voortraject kruipen de leerlingen tijdens een groot slotdebat in het Vredescentrum in de huid van diplomatieke vertegenwoordigers. Slagen ze erin om tot een compromis te komen? http://vredescentrum.be/sites/default/files/Fort%20Europa.pdf

Stereotypen en vooroordelen

10 uitspraken over vluchtelingen aan de leugendetector (Groen!)

10 vooroordelen over vluchtelingen ontkracht