vluchtelingen

Ontmoeting

Tijdens deze ontmoeting maken de leerlingen/studenten kennis met iemand die naar België is gevlucht. Via deze getuigenis willen we de vluchtelingen- thematiek een gezicht geven.

Workshop in de klas

Met dit spel tonen we de complexiteit aan waarmee vluchtelingen geconfronteerd worden. Leerlingen ontdekken welke drempels vluchtelingen moeten overwinnen om een nieuw leven op te kunnen bouwen in een vreemd land. Tijdens dit spel proberen we nuance te leggen in het gepolariseerde debat rond vluchtelingen in België. Leerlingen krijgen kennis aangereikt waarna ze hun eigen mening kunnen vormen over het thema.

Dagprogramma

Waarom vluchten mensen? Hoe komt men in België terecht? Hoe kun je als vluchteling erkend worden? Wat is de Conventie van Genève? .... Op al deze vragen trachten we een antwoord te vinden via een dynamisch traject.

Workshop in de klas

Werken rond de vluchtelingenthematiek in de 1ste en 2de graad klinkt behoorlijk zwaar en complex. Met het vluchtelingenspel worden leerlingen op een laagdrempelige manier aan het denken gezet. In een interactieve nabespreking kunnen ze al hun vragen kwijt.

Volg een traject en krijg het Gouden label