Trajectmatig werken rond wereldburgerschapseducatie? Scan je school!

Je vindt trajectmatig werken belangrijk? Je wil weten hoe ver jouw school staat m.b.t. wereldburgerschapseducatie (WBE)? Je wil er samen met een team voor gaan maar soms missen jullie wat structuur of richting? Of ontbreekt er een goed werkkader? Jullie willen samen ontdekken wat er nu echt nodig is? En dit direct vertalen in werkpunten? Dan hebben we goed nieuws want deze workshop zet jullie enthousiasme om in doelgericht werken. Samen schrijven we een positief verhaal dat realistisch is.

Wat doet de scan? Samen met de directie en een representatief kernteam van leerkrachten:

  • Scannen we de school op haar wereldburgerschapsgehalte. We hanteren hiervoor de typologie van actief burgerschap van Kavadias en De Hertogh
  • Destilleren we uit de scan prioriteiten, die we vervolgens omzetten in concrete werkpunten én gaan we er meteen mee aan de slag: wie doet wat, wanneer en hoe?
  • Nemen we samen de beslissingsstructuren van de school onder de loep.
  • Onze aanpak ligt volledig in de lijn van het referentiekader voor Onderwijskwaliteit en is daarom waardevol voor de inspectie.
  • Kortom: scan je school en we zetten je op weg om gestructureerd te werken rond wereldburgerschapseducatie.

BeverZaken-school Mariagaarde Instituut te Westmalle beet als eerste de spits af en scande de school met directie en enkele leerkrachten. De scan bracht helderheid: na twee uren wisten de deelnemers perfect waar ze stonden, lagen prioriteiten vast én werd meteen actie ondernomen. De scan werd omschreven als efficiënt, scherpzinnig en ‘de koe bij de horens vatten’.

"Het is indrukwekkend te ervaren hoe deze evaluatietool erin slaagt op twee uur tijd een werkgroep wereldburgerschapseducatie (WBE) inzicht te geven in de brede en smalle kanten van de wereldburgerschapscultuur op school. Op basis van een wetenschappelijk model, en daarbij professioneel aangestuurd door een sterke geïnspireerde SzR-begeleiding, komen de deelnemers als vanzelf tot hun WBE-uitdagingen op schoolniveau." - Bieze Van Wassenhoven, verantwoordelijke pedagogie Kleur Bekennen

Het was een boeiende, interactieve workshop die motiverend werkte om het project 'BeverZaken' op te nemen als project voor 3VV.” – Christel Van Thillo, leerkracht van Mariagaarde Westmalle


Doelgroep: directie samen met kernteam
Aantal deelnemers: minimum 6 personen
Nodig: tafels en stoelen, flipovervellen, computer met beamer
Prijs: € 200 + vervoersonkosten van de vormingswerker
Wil je deze workshop boeken? Stuur een mail naar info@schoolzonderracisme.be
Aarzel niet om met ons contact op te nemen voor meer info.