Vluchtelingenspel 1ste graad SO

VOET: politiek-juridische samenleving, socioculturele samenleving, socio-economische samenleving

Toegegeven, werken rond de vluchtelingenproblematiek in de 1ste en 2de graad klinkt behoorlijk zwaar en complex. Vandaar dat we bewust kiezen voor een spel waarin de leerlingen in de schoenen komen te staan van een vluchteling.

De klas wordt gesplitst in kleine groepjes. Vanaf nu is ieder groepje een familie op de vlucht. Bestemming: België.
Aan de hand van allerlei denk- en doe-opdrachten zullen de leerlingen aan den lijve ondervinden welke hindernissen en gevaren vluchtelingen moeten trotseren. De opdrachten in het spel zijn zeer gevarieerd en sluiten aan bij verschillende schoolvakken zoals Nederlands, Geschiedenis, Aardrijkskunde etc.
Verder zijn er enkele ludieke opdrachten voorzien die de problematiek makkelijker verteerbaar maken waardoor de leerlingen zich sneller openstellen.

Na het spel volgt er een nabespreking waar er ruimte is voor verdieping, reflectie en debat. Hierbij schuwen we niet de hete hangijzers maar willen we vooral zoveel mogelijk vertrekken van de ervaringen van de leerlingen. Om deze reden worden verschillende (neergeschreven) denkopdrachten, die tijdens het spel aan bod kwamen, pas besproken tijdens de nabespreking. Op deze manier wordt het spel sterker verweven met de nabespreking en kunnen we meer vertrekken vanuit de bevindingen van de leerlingen.

Ook goed om weten. We willen de leerlingen niet overstelpen met complexe theorie. De focus ligt op kennismaking met de vluchtelingenproblematiek en het belevingsaspect van de vluchteling. Het aanwakkeren van empathie staat hierbij centraal. Wat als jij een vluchteling was?


Praktisch

Duur: 2 (les)uren

Methodiek: spel met allerlei denk- en doe-opdrachten, gevolgd door een interactieve nabespreking waarbij we zoveel mogelijk willen vertrekken vanuit de ervaringen en bevindingen van de leerlingen.

Doelgroep: 1ste en 2de graad SO
Al naargelang de graad, studierichting, voorkennis van de leerlingen etc. kan er, in samenspraak met de school, gekozen worden voor gemakkelijkere of moeilijkere opdrachten – we proberen steeds zoveel mogelijk op maat te werken.

Aantal deelnemers: min. 8 max. 25 deelnemers

Nodig: bij voorkeur een groot klaslokaal met tafels (banken) en stoelen
Voor de nabespreking kan een computer met beamer een meerwaarde zijn, maar het kan zeker ook zonder.

Prijs: € 120 + vervoersonkosten van de vormingswerker

Promoties: klik hier en ontdek of er op dit moment promoties mogelijk zijn.

Wil je deze workshop boeken?: Stuur een mail naar info@schoolzonderracisme.be

*In samenwerking met Vluchtelingenwerk Vlaanderen