Vluchtelingenspel 3de graad SO & hoger onderwijs

VOET: politiek-juridische samenleving, socioculturele samenleving, socio-economische samenleving


In tegenstelling tot het Vluchtelingenspel voor de 1ste en 2de graad SO, willen we met dit spel de complexiteit aantonen waarmee vluchtelingen geconfronteerd worden. Jongeren én volwassenen gaan er soms maar al te vaak vanuit dat het allemaal profiteurs zijn die op het OCMW zitten. Maar de echte realiteit is een stuk genuanceerder. Vandaar het Vluchtelingenspel 3de graad om ons uit te dagen!

In dit spel kruipt iedere leerling of student in de huid van een vluchteling. Tijdens acht ontmoetingen met andere spelers maak je kennis met de asielprocedure, opvangcentra, inburgering, illegaliteit, huisvesting, clandestiene tewerkstelling, vrijwillige terugkeer, uitwijzing, enz. Je komt dus in aanraking met alle obstakels die vluchtelingen moeten trotseren en vooral: wat betekent het om je land te ontvluchten? Je vrienden en familie, noodgedwongen, achter te laten? …

Verder probeer je tijdens het spel zoveel mogelijk punten te vergaren om zo hoog mogelijk te scoren op de “welzijnsbarometer”. Maar is het wel zo gemakkelijk om je goed te voelen in je vel als vluchteling? Daar zal je wel snel achter komen want in dit spel worden de spelers voor moeilijke keuzes geplaatst…

Oké, dit was een spel… hoe zit het nu met de realiteit? Na het spel volgt een nabespreking waarbij we zoveel mogelijk willen vertrekken vanuit de verschillende personages die de leerlingen hebben gespeeld.
Hoe was hun confrontatie met de werkgever die hun overuren niet wou uitbetalen?Waarom kon hij zich niet wenden tot de vakbond? Hoe was het om met tien mensen een huis te delen en nog steeds niet in staat te zijn om de huur te betalen? Wat heb jij toen gedaan? Deze en nog vele andere spelsituaties proberen we te linken aan de echte realiteit.
Op deze manier proberen we leerlingen bewust te maken van de complexiteit waarin vluchtelingen vaak terecht komen.

Dit spel is een creatie van integratiecentrum Foyer.


Praktisch

Duur: 2 (les)uren of de uitgebreide formule van 3 (les)uren (zie hieronder)
Het Vluchtelingenspel 3de graad kan uitgebreid worden met één extra (les)uur van de vorming Cafépraat & Migratie waarin we enkele misverstanden en vooroordelen van vluchtelingen objectief trachten te analyseren.

Methodiek: sterk interactief spel waarbij leerlingen/studenten in de huid kruipen van een vluchteling, gevolgd door een nabespreking waarbij we de confrontatie niet uit de weg gaan

Doelgroep: 3de graad SO + hoger onderwijs (wij werken steeds op maat – vooral tijdens de nabespreking kan, afhankelijk van de doelgroep, uitdagender gewerkt worden)

Aantal deelnemers: min. 8 max. 25 deelnemers

Nodig: bij voorkeur een groot klaslokaal met een drietal tafels (banken) en genoeg stoelen voor iedereen.
Voor de nabespreking kan een computer met beamer een meerwaarde zijn maar het kan zeker ook zonder. Voor de uitgebreide formule van 3 (les)uren zijn computer en beamer noodzakelijk.

Prijs: € 100 + vervoersonkosten van de vormingswerker

==> Prijs vanaf september 2017: € 120 + vervoersonkosten van de vormingswerker

De uitgebreide formule: € 150 + vervoersonkosten van de vormingswerker

==> De uitgebreide formule :Prijs vanaf september 2017: € 180 + vervoersonkosten van de vormingswerker

Promoties: klik hier en ontdek of er op dit moment promoties mogelijk zijn.

Wil je deze workshop boeken?: Stuur een mail naar info@schoolzonderracisme.be